中東の燃料補給拠点、シングル・ハル・タンカーの入港を禁止へ

中東最大の燃料補給拠点であるフ ジャイラ港は、来年から一重船殻構造(シングル・ハル)の原油タン カーの入港を禁止する方針だ。これにより、シングル・ハル・タンカ ーの廃棄が進み、船舶供給が抑制される可能性がある。

中東は世界の原油生産の約3分の1を占める。アラブ首長国連邦 (UAE)の東海岸にあるフジャイラ港は、サウジアラビアなどペル シャ湾から原油を運搬するタンカーの燃料補給地として最も多く利用 されている。ブルームバーグ上のロイズ・レジスター・フェアプレー のデータによると、超大型タンカーのうちシングル・ハルは17%に当 たる約90隻。

船舶ブローカー、シーリーグ(オスロ)のタンカーブローカー、 ハルボル・エレフセン氏は12日の電子メールで「これによりペルシャ 湾でのシングル・ハル・タンカーの用船はかなり困難になる可能性が ある。一見したところでは燃料補給できる代替地がそう多くはないか らだ」と指摘。「すでに廃棄を検討している船主企業は今回の発表によ り廃棄を進める方針を強めるだろう」との見方を示した。

国連の国際海事機関(IMO)は来年から世界でシングル・ハル・ タンカーを段階的に禁止する方針だ。

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(Updates with broker’s comment in third paragraph.)

By called the ship design “more accident-prone” in 2003 and London-based BP Plc says it won’t hire them because of the risk of leaking, favoring double-hulled ships instead.

“Our policy is clear,” Harbor Master Tamer Masoud said by phone from Fujairah today. “No single-hull ships will be allowed in the port or anchorage from Jan. 1.”

Seven Sheikhdoms

Fujairah, one of seven sheikhdoms making up the U.A.E., serves as the main ship servicing point for vessels traveling between the Persian Gulf, Asia and the Atlantic. Vessels can stop there to refuel, change crews or clean tanks. Tankers go there to await their next cargoes.

About three-quarters of all single-hull supertankers have called at Fujairah in the past year, according to ship-tracking data on Bloomberg. Owners may instead elect to take fuel in Singapore and other Persian Gulf fuel-loading areas may emerge, Ellefsen said. State-controlled tanker companies are also able to secure supplies at their national ports.

Removing single-hulled ships from service would buoy freight rates. Returns from delivering Saudi Arabian oil to Japan, the industry benchmark route, have dropped below owners’ costs five times this year, according to data from the Baltic Exchange and Drewry Shipping Consultants Ltd.

Returns from the voyage yesterday jumped 82 percent to $18,555 a day, according to the Baltic Exchange. They need $11,603 to pay crew, insurance, repairs and other costs, according to data from Drewry Shipping Consultants Ltd.

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